17.11.10

17.11.1973_37 ΧΡΟΝΙΑ

_ 03 ΑΝΑΦΟΡΕΣ_ 03 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ
_ΥΠΟΜΝΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΤΗΣ 17.11.1973


Ο1_ΕΝΑΣ ΠΙΝΑΚΑΣ TOY MEΣΟΠΟΛΕΜΟΥ \ GEORGΕ GROSZ [1853-1959]

George Grosz, Έκλειψη του ήλιου,1926
Ένας πίνακας με τον τίτλο "Έκλειψη του ήλιου"(1926), του σπουδαίου γερμανού ζωγράφου της εποχής του dada, του Georgε Grosz ,στη μεσοπολεμική (μετά την ήττα στον α΄παγκόσμιο πόλεμο) Γερμανία...Το "αυγό του φιδιού" έχει κιόλας αρχίσει σταδιακά να εκκολάπτεται. Λίγα χρόνια αργότερα το κακό θα καταστεί κοινοτοπία, ανοίγοντας τις πύλες της κόλασης για τη χώρα και την Ευρώπη, στερώντας την ελευθερία και την ίδια την ύπαρξη από εκατομμύρια διαφορετικούς ανθρώπους.Ο ζόφος κυριάρχησε παντού. Η διαστροφή κάθε νοήματος ήταν απόλυτη. Ο Τ.Adorno, έγραψε μετά το β΄παγκόσμιο πόλεμο πως "..η ποίηση μετά το Άουσβιτς δεν είχε κανένα περιεχόμενο...".Κι όμως ο κόσμος ξαναστάθηκε όρθιος. Και η ενωμένη Ευρώπη αποτέλεσε τη μεγάλη ουτοπία. Ίσαμε πότε;

02_MIA ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ \ ΦΛΕΒΑΡΗΣ 1973_ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ

Νομική Αθήνας, Φλεβάρης 1973
Mέρες εξέγερσης στη χουντική Ελλάδα. Οι φοιτητές στο πόδι στην Αθήνα και στις μεγάλες πόλεις. Όπου υπήρχαν νέοι υπήρχε αντίσταση. Η ταράτσα της Νομικής στην Αθήνα το Φλεβάρη του ΄73, προανάκρουσμα μιας χρονιάς που οι φοιτητές πρώτοι έδειξαν ένα δρόμο εναντίωσης στη βαρβαρότητα. Πρόσωπα που δεν διακρίνονται τα χαρακτηριστικά τους, αποφασισμένα μαζί, στην αναζήτηση του νοήματος που είχαν στερηθεί όλοι οι κάτοικοι αυτής της χώρας από τους γελοίους...Που τα κατέστρεψαν όλα στο τέλος. Αλλά έφυγαν μια νύχτα του καλοκαιριού του '74, αφήνοντας πίσω μόνο τα κρίματα και την ανηθικότητά τους...Θυμούμαι και σκέφτομαι τη Νάντια (Βαλαβάνη), που και σήμερα εκφράζει μια άδολη συνείδηση που χάθηκε στους ρόλους και στην τριβή...Που και σήμερα σώζει τα προσχήματα, επαναθεμελιώνοντας με το λόγο της και τα κείμενά της, τα ζητούμενα ενός συλλογικού ασυνείδητου ...

03_ΕΝΑ ΠΟΙΗΜΑ \ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΤΣΑΡΟΣ [1919-1998] _ η διαθήκη μου

Ο λόγος στην ποίηση. Αυτή τα λέει όλα.
Παραμερίζω να περάσει ο ποιητής. Το όνομα του μπορεί να αλλάζει...
'Ομηρος
Σαπφώ
Σαίξπηρ
Χάινερ Μαρία Ρίλκε

Πάουλ Τσέλαν
Μανόλης Αναγνωστάκης
'Εμιλι Ντίκινσον
Συμεών
Μίλτος Σαχτούρης
Κώστας Καρυωτάκης
Αρσένι Ταρκόφσκι
Γ.Μ.Γέητς
Βλαδίμηρος Μαγιακόφσκι
Διονύσιος Σολωμός
Νάντια Βαλαβάνη
Ίγκεμποργκ Μπάχμαν
ή

Μιχάλης Κατσαρός (από τη συλλογή ΚΑΤΑ ΣΑΔΔΟΥΚΑΙΩΝ)

Η ΔΙΑΘΗΚΗ ΜΟΥ

Αντισταθείτε  
σ'αυτόν που χτίζει ένα μικρό σπιτάκι
και λέει : καλά είμαι εδώ.
Αντισταθείτε σ'αυτόν που γύρισε πάλι
και λέει : Δόξα σοι ο Θεός.
Αντισταθείτε
στον περσικό τάπητα των πολυκατοικιών
στον κοντό άνθρωπο του γραφείου
στην εταιρία εισαγωγαί - εξαγωγαί
στην κρατική εκπαίδευση
στο φόρο
σε μένα ακόμα που σας ιστορώ.
Αντισταθείτε
σ' αυτόν που χαιρετάει απ' την εξέδρα ώρες
ατέλειωτες τις παρελάσεις
σ' αυτή την άγονη κυρία που μοιράζει σμύρναν
σε μένα ακόμα που σας ιστορώ.
Αντισταθείτε πάλι σ' όλους αυτούς που λέγονται
μεγάλοι
στον πρόεδρο του Εφετείου αντισταθείτε
στις μουσικές τα τούμπανα και τις παράτες
σ' όλα τ' ανώτερα συνέδρια που φλυαρούνε
πίνουν καφέδες σύνεδροι συμβουλατόροι
σ' όλους που γράφουν λόγους για την εποχή
δίπλα στη χειμωνιάτικη θερμάστρα
στις κολακείες τις ευχές τις τόσες υποκλίσεις
απο γραφιάδες και δειλούς για το σοφό
αρχηγό τους.
Αντισταθείτε στις υπηρεσίες των αλλοδαπών
και διαβατηρίων
στις φοβερές σημαίες των κρατών και τη
διπλωματία
στα εργοστάσια πολεμικών υλών
σ' αυτούς που λένε λυρισμό τα ωραία λόγια
στα θούρια
στα γλυκερά τραγούδια με τους θρήνους
στους θεατές
στον άνεμο
σ' όλους τους αδιάφορους και τους σοφούς
στους άλλους που κάνουνε το φίλο σας
ως και σε μένα, σε μένα ακόμα που σας ιστορώ αντισταθείτε.

Τότε μπορεί βέβαιοι να περάσουμε προς την
Ελευθερία.
(........)
Και συ λοιπόν

στέκεσαι έτσι βουβός με τόσες παραιτήσεις
απο φωνή
απο τροφή
απο άλογο
απο σπίτι
στέκεις απαίσια βουβός σαν πεθαμένος:
Ελευθερία ανάπηρη πάλι σου τάζουν.

Odyss.17.11.2010

2 σχόλια:

Triantafyllou Giorgos είπε...

Επί τέλους, μας λείψατε κύριε Οδυσσέα.
Σχεδόν δύο μήνες πέρασαν...
Ωφείλετε εξηγήσεις στο κοινό σας!
Γ.Τ.

Long December είπε...

Πολύ ενδιαφέρουσα είναι και η ιστορία του ποιήματος "Η διαθήκη μου". Το εν λόγω ποίημα δημοσιεύτηκε, με λογοκριμένους κάποιους από τους στίχους του, στην προοδευτική εφημερίδα της Αθήνας Δημοκρατικός Τύπος (8.10.1950). Ο ποιητής απάντησε ενοχλημένος στο επόμενο φύλλο της εφημερίδας με το "Υστερόγραφο".
Λεπτωμερώς έχω ανρτήσει τόσο τα λογοκριμένα αποσπάσματα όσο και την απάντηση του ποιητή στο long-december-md.blogspot.com