24.6.08

Η ΟΜΟΡΦΙΑ ΘΑ ΣΩΣΕΙ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ...

Με αφορμή μια εικόνα από το τοπιογραφικό έπος
του Αγίου Νικολάου στην Κρήτη
που ξεκινά στο "θέατρο συμβάντων" του κόλπου

και φτάνει ίσαμε τα μιτάτα του Καθαρού στην Κριτσά


Κόλπος Μεραμπέλλου & QE2 φωτο.Μ.Πεπόνης /2007

Μια εξαιρετική φωτογραφία του κόλπου του Μεραμπέλλου τραβηγμένη πέρυσι τέτοια εποχή από το φίλο αρχιτέκτονα Μ.Πεπόνη, ήταν η αφετηρία για ένα σύντομο σχόλιο στην ευλογημένη ομορφιά του τόπου μου που δεν κατάφερε ακόμη να την καταστρέψει η επέλαση της «ανάπτυξης» όλα αυτά τα τελευταία 45 χρόνια.

Η κλειστή θάλασσα του Αγίου Νικολάου μοιάζει με ένα ανοικτό τοπίο συμβάντων ,σχεδόν σαν την σκηνή ενός θεάτρου, καθώς ορίζεται στο βάθος του ορίζοντα από τη μοναδική τοπιογραφική εποποιία των Σητειακών βουνών που αλλάζουν χίλια χρώματα με τις ώρες και τις εποχές και μνημειώνουν το σκηνικό μιας ατέλειωτης παράστασης που εξελίσσεται στον τόπο από την εποχή που τον κατοίκησαν άνθρωποι και θεμελιώσανε στο χρόνο σκάλες και ιερά βαφτίζοντας τη γή τους Λατώ κι Ολούντα και Γουρνιά και κτίζοντας βασιλικές σε κάμπους με εκτυφλωτικές σμαραγδένιες τοιχογραφίες και κάστρα άπαρτα σε νησιά που φαίνεται να πλέουν σαν σκαριά στα ήρεμα νερά του κόλπου .Αναφέρομαι βέβαια στην Παναγία την Κερά στον κάμπο της Κριτσάς και το οχυρωμένο νησί της Σπιναλόγκας που συντηρούν τις μνήμες του πολύχρονου βίου και του πόνου των ανθρώπων του Τόπου μας.

Όλη η περιδιάβαση κοντινή κι από απόσταση σε τούτο το μοναδικό τοπίο –προικιό της φύσης και κοινή εμπειρία σε όσους μένουν ή έρχονται για να το προσκυνήσουν, είναι μια διαρκής «εγκατάσταση» μια μοναδική περίτεχνη τοπιογραφική διαδραστική εμπειρία (land art interactive performance) που ωχριούν μπροστά της οι λιλιπούτειες χειρονομίες των τεχνητών τοπίων και των εφήμερων καλλιτεχνικών δράσεων των πιο φημισμένων καλλιτεχνών και των γκαλερί του κόσμου. Ο Christo και η Νέλλα Γκόλαντα, η Μartha Schwartz και ο Dennis Oppenheim , σύγχρονοι διεθνώς αναγνωρισμένοι καλλιτέχνες και αρχιτέκτονες με άποψη και
έργο στιβαρό στο τοπίο είμαι σίγουρος πως θα ζήλευαν αυτή την ασύλληπτη στα μάτια πολλών –ίσως και τα δικά μας- εικονογραφική εποποιία του τοπίου της περιοχής μας αν είχαν την τύχη να βρεθούν για λίγο εδώ και να νιώσουν τη μαγική καταβύθιση στις εσχατιές της μοναδικής ομορφιάς που αφειδώλευτα καθημερινά μας περιβάλλει. Εμείς αλήθεια το καταλαβαίνουμε;
Mια φωτογραφία λέει τόσες λέξεις ,την ώρα που το σκαρί ενός υπερωκεάνιου γλιστρά σαν χάρτινο καραβάκι της παιδικής μας συνθήκης μέσα στα καταγάλανα νερά του Μεραμπέλλου διαπλέοντας τις αρχετυπικές διαδρομές και των μινωικών σκαριών την ώρα που ξανοίγονταν στο ταξίδι για τις πυραμίδες. Στο βάθος τα Σητειακά βουνά βγαλμένα λες από το μυστικό χέρι ενός καλλιγράφου του τοπίου σαν τον Χοκουσάι ή το βυζαντινό Κλόντζα μας πάνε μακριά στο χρόνο την ώρα που οι τιτάνες πάλευαν να στοιχειώσουν το έρεβος ανακατεύοντας βουνά και γη και αφήνοντας στο δέρας τους σημάδια ανεξίτηλα χαυγάδες και φαράγγια σαν το Χα και βυθούς άπατους γεμάτους με τα νερά της Λίμνης του Αγίου Νικολάου όπου λουζότανε η Βρυτόμαρτις.

Η αρχιτεκτονική αυτού του τοπίου είναι το έπος μιας αιώνιας ,χαμένης στο χρόνο μάχης των στοιχειών με τη γη που η δική μας πρόσκαιρη στιγμή δεν είναι ικανή να διαταράξει , μπορεί ίσως να καταστρέψει μερικές εικόνες της. Τα δικά μας μικρά εφήμερα κατασκευάσματα ας υποκλιθούν σε τούτη την αναπότρεπτη ανάγκη μόνο. Να υπηρετήσουν αυτή την ομορφιά τη μόνη ίσως που μπορεί να σώζει τον κόσμο (μας) όπως έγραψε κι ο Ντοστογιέφσκι..

Odyss 24.6.08

2 σχόλια:

Ε.Πεπονης είπε...

Αναμφίβολα αυτή η φωτογραφία τραβήχτηκε από μένα και όντως ηρέμησε το βλέμμα μου και τον εσωτερικό μου κόσμο η ομορφιά αυτού του τοπίου.
Είναι όμως μια επιλεκτική γωνία, μια πανάκεια , μια θεραπεία , ένα χάπι λησμονιάς του «υπόλοιπου».
Γιατι πάντα υπάρχει το «υπόλοιπο». Πλάι μας, πίσω μας, λίγο πιο πάνω ,λίγο πιο δεξιά από το προεπιλεγμένο , θεραπευτικό κάδρο μας.
Κι είναι αυτές οι άλλες οπτικές γωνίες και σημεία φυγής, οι τόποι και τα συνιστώντα μέρη του ίδιου ‘’τοπίου’’, του ίδιου ‘’τόπου’’ που σαν φωτογραφίες, τις κρατάς κρυφές στα αρχεία σου γιατί ντρέπεσαι και πονάς.
Γιατί δεν είναι τίποτα άλλο απο καταγγελίες και οδυρμός.
Και γνωρίζεις μέσα σου ,καλά, πώς η καταγγελία και ο οδυρμός -ο πόνος- δεν αποτελεί σήμερα κατηγορία πρός πώληση.
Χαμηλωμένες βουνοκορφές-νταμάρια , ορατά από την απέναντι όχθη του κλειστού κόλπου να αλλάζουν τη ροή του χρόνου, την διάρκεια της παρουσίας του ήλιου και τις συνθήκες της σκίασης, να αλλάζουν τη ροή των ανέμων.
Επαναλαμβανόμενες αποκαθηλωμένες πλαγιές –οικόπεδα-λείψανα- ένα ‘’μπάζο’’, ορατό αλλά ταυτόχρονα επιλλεκτικά αόρατο από όλους, που έθαψαν το σχίνο, τις από τον ήλιο και τον αέρα και το χρόνο και το νερό, γλυπτές πέτρες και βράχους, που ένας γιαπωνέζος θα προσκηνούσε και στην αυγή και στο λιόγερμα.
Που κατέστρεψαν και καταστρέφουν συστηματικά κάθε μικρό ίχνος-λείψανο μεσογειακού δάσους.
Οδυσσέα, λέω να πάρουμε το QE2 και να πάμε να αγκυροβολήσουμε μαζί του στον τελευταίο του προορισμό. Εσύ θα δεθείς σ’ένα κατάρτι, ή σε μια καμινάδα κάνοντας όλα τα σχετικά υπόλοιπα που έκανε ο άλλος Οδυσσέας.
Κι εγώ θα φωτογραφίζω –επιλλεκτικά- τις Σειρήνες.
Μόνο τις γοητευτικές.

ΑΝΑΣΑ είπε...

Χαίρεστε ...και απο εδώ (καλά είναι και έτσι)Όμορφα και τα θέματα, δικά μας , κοντινά μας ...