30.11.09

Η ΚΟΛΥΜΒΗΘΡΑ ΤΟΥ ΣΙΛΩΑΜ

Ένας χώρος διαρκούς "κάθαρσης" ­­
[Μια αρχιτεκτονική προσέγγιση]



Ο άνθρωπος δεν είναι μόνο μεγαλειώδης… Δεν αποτελεί μόνο τον κινητήριο μοχλό της Ιστορίας και ούτε αντιπροσωπεύει μόνο την εικόνα και την ομοίωση του άναρχου δημιουργού του… Δεν είναι μόνο εκείνος που θεμελίωσε την ηθική της ύπαρξης και κατέκτησε τη συνείδηση της συλλογικότητας μέσα στο θέατρο της μάχης του με το χρόνο, αντιπαλεύοντας με σπαρακτικό τρόπο τη δίνη της αιωνιότητας…Δεν είναι μόνο ο δημιουργός που έθεσε «εν έργω» –με την τέχνη- την α-λήθεια των όντων (κατά τη χαϊντεγγεριανή διατύπωση), δεν είναι μόνο εκείνος που αναφώνησε «έρως ανίκατε μάχαν» ορίζοντας με μια φράση την επιτομή της μοναδικής δόνησης που στέργει και κρατά στον αιώνα την ανάσα των ζωντανών υπάρξεων…Δεν είναι μόνο εκείνος που μπορεί με το Λόγο, να επαναθεμελιώνει ηθικά τον κόσμο (Τζ.Κρίστεβα) ούτε αυτός που μπορεί να διεκδικεί και να κερδίζει την κοινωνική χειραφέτηση (Αλαίν Μπαντιού) μετασχηματίζοντας τη συνείδηση της συνύπαρξης σε διαρκή διεκδίκηση και πολιτικό διακύβευμα…
Είναι, πολλές φορές και ίσως τις περισσότερες, και ένα ον που χρειάζεται την κάθαρση…Στους συνήθεις χώρους λουτρών και υγιεινής - που δημιούργησε η εξέλιξη του πολιτισμού της κατοίκησης - δεν έγινε εφικτό να καταφέρει να ξεπλύνει μαζί με τους βιολογικούς και φυσικούς ρύπους και τα ηθικά ανομήματα, τις κακές διαβουλεύσεις του, τη μοχθηρία και την ατιμία, την τάση του να αδικεί και πολλές φορές να μετατρέπεται σε θηρίο και λύκο για τον «άλλο»(homo homini lupus)…Xρειάστηκε να υπάρξει λοιπόν κάτι που να ξεπερνά σε μέγεθος τα λουτρά και τις κρήνες (νιψον ανομηματα μη μοναν οψιν) και να μπορεί να τον εξαγνίζει συνολικά και να καταφέρνει να αποκαθάρει όλα τα φυσικά, τα βιολογικά, τα συνειδησιακά κλπ ατοπήματά του, όλες εκείνες τις φοβερές σκέψεις και τις ακόμη χειρότερες πράξεις του που αδίκησαν, προξένησαν πόνο, ατίμασαν, αφαίρεσαν υλικά και ελευθερίες, μετέτρεψαν λαούς σε πολεμικές μηχανές, έστησαν στρατόπεδα θανάτου, έκαναν γενοκτονίες και εξαφάνισαν αθώους, έκαψαν πόλεις και εξορίσανε ανθρώπους, έστησαν δίκες στημένες και τόπους εξορίας και εγκλεισμού, δίκασαν ανθρώπους γιατί είχαν άλλη πίστη, έστησαν ιεροεξεταστήρια και έκαψαν μάγισσες, άνοιξαν παγωμένους τόπους εξορίας και φρικτά κελιά για αλλόφρονες, λεηλάτησαν περιουσίες και ζωές, οδήγησαν ποιητές στον αυτοχειριασμό και καλλιτέχνες σε φοβερή απραξία, ταπείνωσαν ξένους και γυναίκες λιθοβολώντας και την πιο μικρή ανάσα απελευθέρωσης, οδήγησαν χιλιάδες παιδιά σε αναγκαστικό θάνατο χωρίς φάρμακα και πατρίδες, άφησαν να βουλιάξουν στα κύματα οι πλάνητες και οι πρόσφυγες ενός ανισόρροπου κόσμου, καταδίκασαν την ομορφιά να υποφέρει πίσω από βαριές κουρτίνες που καταργούνε τα πρόσωπα, οδήγησαν χιλιάδες απελπισμένους στις τράπεζες για να αγοράσουν ελπίδες, έκλεψαν και σπατάλησαν με βουλιμία το αίμα των άλλων για να κτίζουν μόνο το δικό τους το μέλλον…

Και δεν έφταναν όλα αυτά…Θέλουν κι από πάνω να σβήνουν τη ΜΝΗΜΗ…Μεταμόρφωσαν με καφκικό τρόπο τα πάντα σε μια γιγαντιαία κολυμβήθρα του Σιλωάμ που μπορεί να ξεπλύνει θαρρείς όλα τούτα τα φοβερά και τρομερά αμαρτήματα…Κι εμείς άβουλοι και αδιάφοροι συμμετέχουμε, σαν καλοί εκμαυλισμένοι καταναλωτές στο φοβερό «αποκαλυπτικό» τους ντελίριο…Ο αρμαγεδώνας της θεαματικής μας αποχαύνωσης έχει ξεκινήσει προ πολλού…Ο Θουκυδίδης έγραφε στο τρίτο βιβλίο του για τα Κερκυραϊκά(περί εμφυλίου), πως οι αντίπαλοι είχαν αρχίσει να διαστρέφουν τόσο πολύ το νόημα των λέξεων που δεν μπορούσες πια να γνωρίζεις την πραγματική τους σημασία, πράγμα που στο 1984 του Όργουελ διατυπώθηκε ως ο πιο αποκρουστικός εφιάλτης («η σκλαβιά είναι ελευθερία» και το αντίθετο)…Κολυμβήθρα του Σιλωάμ…Μπορείς να κάνεις τα πάντα αρκεί να έχεις κοντά μια τέτοια δεξαμενή κάθαρσης…Που τις περισσότερες φορές μπορεί να λέγεται κοινωνική ανοχή (ή αδιαφορία) ή ακόμη χειρότερα κοινή γνώμη…Η χώρα των λωτοφάγων ήτανε και αυτή κάπου εδώ κοντά…Μαζί με την κολυμβήθρα πάνε πακέτο…ΑΝΤΙΣΤΑΘΕΙΤΕ (2)

Αρχιτεκτονική περιγραφή:

Κτίζουμε παντού τείχη. Όσο γίνεται ψηλότερα. Για να κόψουμε τον αέρα και να ελέγξουμε τα βλέμματα (αν χρειαστεί και με πολλές κάμερες).Βάζουμε παντού μάντρες και σκοπιές. Μια κατασκευή επιτηρούμενη. Ίσως δυσπρόσιτη, σαν τον καφκικό "πύργο". Και κλειστοφοβική για κάθε ανεπιθύμητο.(δηλ. όλους μας). Και προσέχουμε τις προσπελάσεις. Τόσο στενές που να χωρά να περάσει μόνο ο Γαργαντούας (εαυτός τους). Με μια τρύπα που να μην μπορεί να χωρέσει μύτη βελόνας αλλά να περνά ένα τεράστιo χοντρό σκοινί. (Ουαί υμίν γραμματείς και φαρισαίοι υποκριταί που διυλίζετε τον κώνωπα και καταπίετε την κάμηλον).Και στη συνέχεια τη γεμίζουμε με γάργαρο νερό (κάντε γαργάρα), κρυστάλλινο και διάφανο (σαν τις νύχτες των κρυστάλλων) και φυτεύουμε γύρω δέντρα και λουλούδια για να ρίχνουν σκιά και να ελέγχουμε το μικροκλίμα (από τις κλιματικές αλλαγές που μας έχουν επιβάλει αναγκαστικά με την αβελτηρία τους).Και περιμένουμε ,μοιραίοι όπως πάντα να γίνουν τα επίσημα εγκαίνια. Με παράτες, με φανφάρες με την πιο συγκλονιστική αποθέωση της κοινοτοπίας και της λογοδιάρροιας που θα εξυμνήσει το τίποτα σε όλες τις εκδοχές του. Και τότε όλα θα είναι έτοιμα. Για την κατάδυση, τη βύθιση και την ανάδυση από την πιο υπέροχη κολυμβήθρα-μηχανή, καθαρτήριο για την επόμενη πράξη του δράματός (μας)…Όλη η χυδαιότητα, η απληστία, η μοχθηρία ,η κλεψιά ,η αδικία που διακόνησαν οι λουόμενοι ,τότε ΕΞΑΦΑΝΙΖΕΤΑΙ…Ξανά και ξανά…Ως δια μαγείας…Υπέροχο…Ω,ακούγεται υπέροχο μαϊ ντίαρ…ΑΝΤΙΣΤΑΘΕΙΤΕ (3)

ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ ΜΙΑΣ ΚΟΛΥΜΒΗΘΡΑΣ ΤΟΥ ΣΙΛΩΑΜ :

Οικόπεδο διαστάσεων 20ος Χ 21ος (αιώνας).
Προσανατολισμός δυτικός ή όπου φυσά ο άνεμος.
Υψόμετρο λίγο πιο πάνω από το Γολγοθά (για να έχει θέα στο χώρο της θυσίας)
Άνεμοι γενικά, με ελαφρά οσμή από μπαρούτι (μόλις αυτοκτόνησε ο ποιητής!)
Περιοχή δίπλα στο τελευταίο στρατόπεδο εξόντωσης των Εβραίων στη στροφή μετά τον προηγούμενο τόπο εξορίας των αντιπάλων του καθεστώτος.
Θέα στα αφρισμένα κύματα που καταπίνουν (σαν το «ναυάγιο της Μέδουσας») τους κολασμένους πρόσφυγες που –ενίοτε-μας ξυπνούν αισθήματα αλληλεγγύης μέσα στη νύχτα.
Προϋπολογισμός έργου στη διάθεση των διεθνών οργανισμών καταπολέμησης της πείνας και κυρίως των φιλανθρωπικών ιδρυμάτων των τραπεζών.
Deadline για την παράδοση των προτάσεων: 2012 (τι φόλα!)
Κατ΄ αποκοπή αμοιβή μελέτης: Σύνταξη στα 167 σας (ο αρμόδιος επίτροπος… που δεν έχει καμιά σχέση απολύτως με τον κομισάριο Λουνατσάρσκι, αρμόδιο για τον πολιτισμό στη διάρκεια της επανάστασης).
Τόπος παράδοσης :Blog-όσφαιρα, ένας τελευταίος χώρος ελευθερίας.

Οdyss, 30.11.2009